0098-9397911723


Home » مقالات آموزشی » حفاظت باس بار 1

حفاظت باس بار 1

مقدمه

در زمان های قدیم ، برای حفاظت باس بار ، از حفاظت تجهیزات متصل به بس بار مثل ترانسفورماتور ، ژنراتور یا خطوط استفاده می شد. اما با اتصال شبکه به باس بارهای مختلف و ایجاد شبکه های به هم پیوسته ، چون بس بار از نقاط حیاتی شبکه و محل توزیع بار می باشد، حفاظت جداگانه آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.به طوری که امروزه برای پایداری کل شبکه ، حفاظت جداگانه ای برای آن در نظرگرفته می شود.

اساس حفاظت بس بار

الف – حفاظت بس بار ، باید به طور کامل ساده و مطمئن باشد؛ اگرچه در تمام طول عمر بس بار، یک یا دو مرتبه بیشتر عمل نکند.

ب – حفاظت باید طوری انتخاب شود که شبکه پایدار بوده و به خصوص در مواقعی که در خارج از محدودۀ حفاظتی ، اتصال کوتاه رخ می دهد، این امر در نظر گرفته شود و توجه شود که باید از قطع غیر ضروری بار جلوگیری به عمل آید.

ج – حفاظت هر بخش از بس بار امکان پذیر باشد، به طوری که در مواقع احتمالی، فقط بخش معیوب از مدار خارج شده و بقیه سیستم به کار خود ادامه دهد.

د – سرعت عمل رله ها باید زیاد باشد، به گونه ای که از آسیب رسیدن به تجهیزات به خاطر عبور جریان زیاد ، جلوگیری نموده و حداقل خسارت را به بار آورد.

ه – اغلب اتصالی های موجود در بس بار از نوع اتصال فاز به زمین و یا بین تجهیزات تشکیل دهندۀ بس بار است.

بنابراین انتخاب تجهیزات مطمئن و با مشخصات فنی مناسب نیز، اتصال کوتاه را کاهش داده و سرویس دهی به سیستم را افزایش می دهد.

اهمیت باس بارها

باس بارها یکی از مهم ترین اجزاء در شبکه توزیع هستند. آن ها می توانند به صورت باس بارهای آزاد در یک سوئیچیارد بیرونی بیشتر از چن د صد ولت باشند یا درون یک کوبیل با پوشش فلزی به وسیله ی یک دبواره محدود کننده با حداقل فاصله های آزاد فاز به فاز و فاز به زمین محدود شوند. وقتی که ما از میان باس بارها عبور می کنیم می بینیم که به خوبی از هم عایق شده اند ، آزاد هستند و معمولاً در بخش هایی با طول به وسیله ی سخت افزار به هم متصل شده اند.

آن ها به عنوان یک گرۀ الکتریکی محسوب می شوند که مدارات زیادی جهت تغذیه کردن به آن وصل می شوند و توان خروجی از آن به بیرون منتقل می شوند.

از دیاگرام فوق به وضوح می توان دید که اگر به هر دلیلی باس بارها کفایت لازم را تغذیه کردن نداشته باشند ممکن است منجر به خاموشی تمام بارهای توزیع متصل به خودشان شوند ، حتی اگر وضعیت تولید توان و تغذیه شونده ها عادی باشد.

اهم نتایج حفاظت سوئیچگیر می تواند به موارد ذیل خلاصه شود :

 

– کاهش یافتن بسیار شدید سانحه.

– اتصالات متعدد.

– محصور سازی هوا.

– فرسودگی عایق.

– فرکانس ضربه های شوک ساز.

– طولانی شدن زمان های قطع حفاظت ارت فالت.

  • حفاظت باس بار :

 

باس بارها معمولاً به دلایل زیر بدون حفاظت باقی می مانند:

 

– احتمال پایین رخ دادن خطا به خصوص در سوئیچگیرهای باپوشش فلزی.

– وجود رله ی حفاظت پشیتیبان بر روی سیستم.

– بیش از حد گران بودن قیمت ترانسفورماتورهای جریان.

– مشکلات پیش آمده بزرگ براثر عملیات ناگهانی از خطاهای بسیار نادر باس بار می باشد.

– چون اکثر خطاها مربوط به ، خطاهای فاز به زمین می باشند لذا نیاز به حفاظت از نوع آنی نمی باشند. اگر چه این خطاها بر روی باس بار رخ دهد.

موارد مورد نیاز جهت حفاظت خوب :

 حفاظت موفقیت آمیز با پذیرفتن موارد زیر می تواند حاصل شود :

  سرعت :

– محدود کردن صدمه در نقطۀ وقوع خطا.

– محدود کردن اثر ماندگاری خطا.

انتخابگری :

– قطع تجهیزات خطا دیده به تنهایی.

– اهمیت دادن به باس بارهای تقسیم شده به نواحی مختلف.

  • پایداری :

– عمل نکردن برای خطاهای بیرون از ناحیه ی حفاظتی.

– اهمیت به باس بارها.

– تضمین پایداری.

  • دلایل کاهش پایداری :

 – قطع مدارات ترانسفورماتورهای جریان – عدم تعادل شبکه

– عملکرد غیر منتظره در حین آزمایش تجهیزات

عمل قطع به صورت لزوم عملکرد هر دو سیستم مرتب شود.

  • زون بندی و کنترل رله ها

 انواع حفاظت باس بار :

– حفاظت جریان نشتی بدنه.

– حفاظت دیفرانسیل با امپدانس زیاد.

– حفاظت دیفرانسیل با امپدانس متوسط.

– حفاظت دیفرانسیل با امپدانس کم.

– تقسیم بندی باس بار.

  • حفاظت جریان نشتی بدنه :

 این حفاظت شامل اندازه گیری جریان خطای جاری شده از بدنۀ سوئیچگیر به سمت زمین می شود. این حفاظت از یک ترانسفورماتور جریان که بین بدنه ها و نقاط زمین متصل شده و یک رله ی خطای زمین لحظه ای برای قطع سوئیچگیر تشکیل شده است. معمولاً این حفاظت تمتم دژنکتورهای متصل به باس بارها را قطع می کند. البته باید توجه نمود که همۀ قسمت های فلزی سوئیچگیرها توسط عایق کردن از زمین جدا شوند. به منظور حذف جریان هایی که به صورت گردشی در مدار جاری می شوند یک مقاومت نسبت به زمین باید به کار برده شود. حداقل تنظیم پیشنهادی جهت این حفاظت در حدود 30 % حداقل جریان خطای زمین سیستم است.

توجه : هم چنین باید پیچ و مهرۀ فوندانسیون، کابل های ثانویه و لوله های تهویه و… نسبت به زمین عایق شوند.

Post Tagged with

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *