در شبكه هاي فشار قوي براي حفاظت خط از رله ديستانس استفاده مي شود . واكنش رله ديستانس در برابر اتصالي معمولاً نسبت به فاصله نقطه اتصالي تا محل نصب رله تعيين مي گردد . بدين ترتيب كه ويژگيهاي مقاومتي هر كيلومتر از خط معلوم است . بنابراين چنانچه در فاصله معيني اتصالي پيش آيد مقدار مقاومت ظاهري ( امپدانس ياz )، مقاومت اهمي ( رزيستانس يا R ) و مقاومت سلفي (اندوكتانس يا XL ) و هدايت ظاهري ( آدميتانس ) و… آن معلوم است . اتصالي معمولاً با افت مقاومتهاي گوناگون خط همراه است . بنابراين چنانچه يك رله ديستانس نسبت به مقاومت ظاهري خط حساس باشد چنانچه مقاومت ظاهري خط ازمقدار تنظيم شده روي رله ديستانس كمتر شود رله ديستانس عمل خواهد كرد . با توجه به رابطه  مقدار امپدانس با ولتاژ نسبت مستقيم و با جريان نسبت عكس دارد . در شرايط عادي ولتاژ خط به اندازه نامي و جريان خط معمولاً زير مقدار نامي يا حداكثر به اندازه آن مي باشد . بنابراين اندازه امپدانس قابل محاسبه مي باشد . حال چنانچه در شبكه اتصالي پيش آيد جريان زياد شده و برعكس ولتاژ افت خواهد كرد . به اين ترتيب با توجه به رابطه بالا مقدار امپدانس كم مي شود . هر چه محل اتصال نزديكتر به محل نصب رله باشد امپدانس خط اتصالي شده كمتر خواهد بود و چنانچه مقدار امپدانس كمتر از آنچه روي رله تنظيم شده است باشد رله ديستانس وارد عمل خواهد شد . اساس كار رله ديستانس مي باشد . يعني در شرايط عادي بوبين مقاومت كننده كه از ولتاژ شبكه تغذيه مي شود نيروي بيشتري دارد تا بوبن عمل كننده كه به جرين شبكه نتصل است . ولي چنانچه اتصالي در شبكه پيش آيد جريان زياد شده و ولتاژ كم مي‌شود بنابراين نيروي بوبين عمل كننده بيشتر از نيروي بوبين مقاومت كننده شده و رله عمل مي كند .

يعني در شرايط عادي بوبين نقاومت كننده كه از .لتاژ شبكه تغذيه مي‌شود نيروي بيشتري دارد تا بوبين عمل كننده كه به جريان شبكه متصل است ، ولي چنانچه اتصالي در شبكه پيش ايد جريان زياد شده و ولتاژ كم مي شود بنابراين نيروي بوبين عمل كننده بيشتر از نيروي بوبين مقاومت كننده شده و رله عمل مي كند . بدين ترتيب امپدانس شبكه تا نقطه اتصالي سنجبده مي‌وشود . تا اينجا ساختمان رله به گونه اي است كه امپدانس خط را با هر زاويه اي مي تواند ببيند . بنبراين اتصال كوتاه در هر طرف رله كه باشد ، رله واكنش نشان مي دهد . بنابراين مشخصه عملكرد رله ديستانس بصورت دايره مي باشد . چنانچه اتصال كوتاه داراي ويژگي صددرصد اهمي باشد چنانچه رو به روي رله واقع شود روي محور R در جهت آن خواهد بود ولي اگر همين اتصالي پشت سر رله واقع شود روي محور R ولي درجهت مخالف آن خواهد بود حال اگر اتصالي مشخصة كاملاً سلفي داشته باشد و روبروي رله واقع شود روي محور XL  و هم جهت با آن خواهد بود ولي اگر اتصالي مشخصه سلفي داشته باشد و پشت سر رله واقع شود روي محور XL و در خلاف جهت آن مي باشد و عموماً اتصال كوتاهها در شبكه تركيبي از مشخصة اهمي و سلفي مي باشند . به هر حال كافي است در اين شرايط امپدانس كوتاه از مقدار تعيين شده روي محور رله كمتر بشود تا رله عمل كند.

چنانچه در شبكه اتصالي همراه با مقاومت جرقه باشد ، يعني بجاي اينكه دو سيم كاملاً به هم متصل شوند به هم نزديك شده و هواي بين آنها يونيزه شده و جريان اتصالي از طريق سيمها و جرقه برقرار شود . بنابراين مقاومت جرقه به مقاومت سيمهاي هادي اضافه شده و اين يك نوع نقص به حساب مي‌آيد و براي رفع آن راههاي متفاوتي وجود دارد از جمله اينكه مي توان مركز دايره امپدانس تنظيم رله را نسبت به مركز محورهاي مختصات امپدانس جابجا نمود .

براي ايجاد هماهنگي بهتر در حفاظتهاي يك شبكه ضروري است كه هررله ديستانس فقط بتواند اتصالي هاي روبروي خود را ببيند . بنبراين لازم مي شود كه رله ديستانس جهت دار شود . لذا مشخصه ديستانس بصورت چهار گوش روي محور R و محور XL جداگانه انجام مي شود . بسته به شرايط و ويژگي اتصالي مي توان براي اين مشخصه ابعاد مختلفي را در نظر گرفت .

معمولاً خط مورد حفاظت رله ديستانس را به قسمتاي مختلف تقسيم مي‌كنند و براي هر قسمت يك ديستانس در نظر مي گيرند در حفاظت ديستانس به هر قسمت zone مي گويند . zone1 نزديكترين قسمت به محل نصب رله ديستانس مي باشد بعد از آن zone2 و سپس zone3 و بعد از آن zone4  مي باشد و بخاطر ايجاد اطمينان و هماهنگي بيشتر در عملكرد رله هاي ديستانس يك شبكه ترتيبي مي دهند هر ديستانس در عين اينكه خط مربوط به خود را حفاظت مي كند خطوط جلوتر نيز بوسيله زون هاي بعدي ديستانس حفاظت شوند .